Stichting

In het gebied rondom de Middellandse Zee is het nooit rustig geweest. Al duizenden jaren ontmoeten volkeren en culturen van oost en west elkaar daar. Die ontmoeting en beïnvloeding is terug te zien in kunst, literatuur, religie en cultuur. Stichting Zenobia bevordert de bestudering van waar oost en west samenkomen – om meer te weten te komen over vroeger, en om de interactie tussen oost en west in de wereld van nu beter te begrijpen. Stichting Zenobia organiseert congressen, symposia en lezingen, publiceert boeken en catalogi, en ondersteunt tentoonstellingen en studiereizen. De stichting dankt haar naam aan Zenobia, de derde-eeuwse koningin van de Syrische woestijnstad Palmyra. Als historische figuur leeft zij voort in zowel de westerse, Grieks-Latijnse traditie, als ook in de oosterse, Arabisch-Perzische overlevering.

Op evenementen van Stichting Zenobia luister je als bezoeker naar ervaren onderzoekers, maar ook naar aanstormend academisch talent. Samen zorgen zij ervoor dat je steeds iets nieuws hoort, op een toegankelijke en originele manier gepresenteerd. Omgekeerd vormen evenementen van Stichting Zenobia een interessant podium voor wetenschappers: gevestigde wetenschappers kunnen hun onderzoek bekendheid geven bij een breed publiek; jonge onderzoekers krijgen de kans om meters te maken als spreker en hun academische ontwikkeling kracht bij te zetten. Op evenementen kijkt Stichting Zenobia verder dan landsgrenzen, steeds vanuit verschillende disciplines en over meerdere tijdsperioden heen.- Dat houdt de bijdragen afwisselend en de bijeenkomsten verfrissend.