De Zenobia Onderwijsreeks

Lesmateriaal voor het voortgezet onderwijs

Ben jij docent in het voortgezet onderwijs? Op deze pagina biedt Stichting Zenobia gratis online lesmateriaal aan voor de vakken Grieks, Latijn, KCV/CKV en Geschiedenis. Ga jij spijkerschrift of Byzantijns lezen met je klas? Of ben je benieuwd naar de overeenkomsten tussen de Griekse en Mesopotamische mythologie? In de huidige leermethodes worden de oudheid en latere periodes vaak uitsluitend vanuit een westers perspectief behandeld. Deze modules helpen je om deze periodes in een breder perspectief te plaatsen. Een bredere benadering van de oudheid en latere periodes is niet alleen historisch correct en dus noodzakelijk, maar heeft ook de potentie om aansluiting te vinden bij een diversere groep leerlingen.

De lesbrieven kunnen afzonderlijk van elkaar worden gebruikt. Hier vind je per module informatie over het onderwerp, niveau, tijdsbesteding en de makers van de lessen. Klik op ‘leerlingenmateriaal’ of ‘docentenmateriaal’ om het te downloaden.

Zenobia Onderwijsreeksredactie

Kristel Henquet (hoofdredacteur)
Inger Kuin
Kokkie van Oeveren

Vormgeving

Tineke Rooijakkers (https://www.tineketekent.nl)

Sponsors

De Zenobia Onderwijsreeks wordt mede mogelijk gemaakt door Vereniging Classici Nederland, De A.A. Brediusstichting en Stichting Zenobia’s vaste sponsor Labrys Reizen.

A sign with a person and dollar symbol

Description automatically generated

Het online lesmateriaal van de Zenobia Onderwijsreeks is gepubliceerd onder de Creative Commons licentie CC BY-NC-ND. Werk gepubliceerd onder deze licentie mag voor niet-commerciële doeleinden worden hergebruikt en gedeeld, mits er niets aan het werk veranderd wordt.