Stichting

Stichting Zenobia bevordert de bestudering naar oost-west verhoudingen in de meest dynamische ontmoetingsplaats van volken en culturen in de menselijke geschiedenis: het oostelijk mediterrane bekken. Zij tracht, met een sterke nadruk op de historische dimensie, dit doel te bereiken door middel van het organiseren van congressen en symposia, het uitbrengen van boeken en catologi, het ondersteunen van tentoonstellingen en studiereizen en, bovenal, het bevorderen van wetenschappelijk onderzoek. De stichting dankt haar naam aan Zenobia, de derde-eeuwse koningin van de Syrische woestijnstad Palmyra, die enige tijd een deelrijk binnen het Romeinse imperium beheerste. Als historische figuur leeft zij voort in zowel de westerse, Grieks-Latijnse traditie, als ook in de oosterse, Arabisch-Perzische overlevering. Het resultaat is een boeiende en complexe bestudering van een legendarische persoon die exemplarisch is voor de thematiek die Stichting Zenobia onder de aandacht brengt.