Avondsymposium: Van bibliotheek tot front en weer terug: de macht en mythe van Nineveh

Op woensdag 7 maart 2018 organiseert Stichting Zenobia in samenwerking met het Rijksmuseum van Oudheden een avondsymposium naar aanleiding van de tentoonstelling Nineveh. Hoofdstad van een Wereldrijk. Op deze feestelijke avond zullen Jon Taylor (conservator spijkerschriftcollectie British Museum) en Rients de Boer (Vrije Universiteit Amsterdam) u meenemen naar de hoogtijdagen van Nineveh onder koning Assurbanipal (7de eeuw v. Chr.). Jon Taylor zal spreken over Assurbanipals beroemde “bibliotheek” en Rients de Boer vult hem aan met een lezing over Assurbanipals invasie van Egypte. Martje de Vries (Radboud Universiteit Nijmegen) zal ons een beeld van Nineveh geven zoals dat geschetst wordt in vroegmoderne bronnen, waaronder in het werk van de 17de-eeuwse jezuïet Athanasius Kircher. Na de lezingen is de tentoonstelling speciaal voor bezoekers van het symposium geopend en kunt u napraten onder het genot van een drankje in de Tempelzaal. U kunt zich hier aanmelden voor het Avondsymposium.

7 maart 2018 | Rijksmuseum van Oudheden | Rapenburg 28, Leiden

19:00 uur                        ontvangst met koffie en thee
19:20-21:30 uur              lezingen in de Tempelzaal
21:30-23:00 uur              tentoonstelling en bar zijn geopend