Lezing “Van Oost naar West: Theophanu, de Sint Nicolaaskapel en wat de Byzantijnse prinses wél zag in Constantinopel, Ravenna en Aken”

Op 18 september organiseert Stichting Zenobia een lezing in het kader van de Maand van de Geschiedenis in museum het Valkhof.

De lezing wordt gegeven door dr. Mariëtte Verhoeven, research fellow en docent aan het Radboud Institute for Culture and History aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Haar onderzoek betreft de cultuurgeschiedenis van vroegchristelijke en Byzantijnse architectuur. Ze heeft gepubliceerd over Ravenna, Jeruzalem en Istanbul.
Voor wie meer over haar willezen: https://www.ru.nl/personen/verhoeven-m/
De titel van de lezing is “Van Oost naar West: Theophanu, de Sint Nicolaaskapel en wat de Byzantijnse prinses wél zag in Constantinopel, Ravenna en Aken”.

Wie was Theophanu? Theophanu was een tiende-eeuwse prinses uit Constantinopel. Ze was een nicht van de Byzantijnse keizer Johannes I Tzimiskes. Op 14 april 972 huwde zij op ongeveer twaalfjarige leeftijd met keizer Otto II en werd ze gekroond tot keizerin van het Heilige Roomse Rijk.
Otto II en Theophanu hadden in het bos bij Nijmegen een zomerverblijf. In de zomer van 980 beviel Theophanu daar van een zoon, Otto III. Toen haar man, de keizer, in 983 stierf was deze Otto III pas drie jaar oud. In de daaropvolgende jaren trad Theophanu als regentes op en bestuurde zij feitelijk het Rijk. Ze bezocht haar zomerverblijf in Nijmegen meerdere keren en overleed hier in 991.

Houd voor meer informatie en aanmelden onze website, Gazette en sociale media in de gaten.