Lesbrieven

Er zijn momenteel twee modules. Een reeks met twee lesbrieven gaat over religie en de talen van de Oude Nabije Oosten: Een Mesopotamische Odyssee. Een andere lesbrief neemt je mee naar het Oost-Romeinse Rijk in de middeleeuwen: Patria Konstantinoupoleos: de stadsgeschiedenis van Constantinopel. Je vindt de lesbrieven hier in deze volgorde.

I. Een Mesopotamische Odyssee
Auteurs: Hanna Hoogenraad en Bas Wagenaar
Redactie: Rients de Boer, Kristel Henquet, Inger Kuin, Kokkie van Oeveren
Ontwerp en vormgeving: Tineke Rooijakkers 

Deze module biedt lessen aan over de talen en culturen van het oude Mesopotamië. Hieronder vind je de eerste twee lessen van de module, over het Akkadisch en het Aramees en over de Mesopotamische religie. De makers van de module werken op dit moment aan een derde les.

Lesbrief 1: Linguae Francae Antiquae

Deze les gaat over twee belangrijke talen in het Oude Midden Oosten: Akkadisch en Aramees. Na deze les weten leerlingen hoe men vroeger in deze talen schreef, in het spijkerschrift en in het alfabet, en hoe de talen een belangrijke vorm van communicatie waren. Besproken wordt hoe deze talen werden gebruikt door mensen met verschillende moedertalen om te communiceren.

Leerlingenmateriaal
Docentenmateriaal

Aansluiting bij lesmethodes: Argo Thema 1, Pallas Les 1, Disco Hoofdstuk 1, Minerva Hoofdstuk 1, SPQR Inleiding “Romani”, Feniks Hoofdstuk 2, 3.1, 4.1, Memo V1 Hoofdstuk 1, 2 en 3, Geschiedeniswerkplaats Hoofdstuk 3 en 4, Tijd voor Geschiedenis Tijdvak 2

Lesbrief 2: Olympus Extended

In deze les staat de link tussen de Mesopotamische en Grieks/Romeinse religie centraal. Na deze les kunnen leerlingen onder andere het Mesopotamische pantheon vergelijken met het Griekse en Romeinse pantheon en uitleggen hoe Mesopotamische tempels eruit zagen en wat hun functie was.

Leerlingenmateriaal
Docentenmateriaal

Aansluiting bij lesmethodes: Argo thema 1 en 2; Pallas Hoofdstuk 2; Disco Hoofdstuk 2 en 3; Minerva Hoofdstuk 1; SPQR Thema 1; Feniks Hoofdstuk 2 en 3; Memo V1 Hoofdstuk 2 en 3; Geschiedenis werkplaats Hoofdstuk 3 en 4; Tijd voor Geschiedenis Tijdvak 2.

Tijdsduur: minimaal 2 lessen van elk 45-60 minuten

II. Patria Konstantinoupoleos: de stadsgeschiedenis van Constantinopel
Auteurs: Irene Jacobs en Christian Kicken
Redactie: Kristel Henquet, Reinhart Ceulemans, Inger Kuin en Kokkie van Oeveren
Ontwerp en vormgeving: Tineke Rooijakkers

Deze reeks is opgezet als een kennismaking met de geschiedenis van de stad Constantinopel en het Byzantijnse Rijk binnen het curriculum van het vak Griekse Taal en Cultuur (GTC). De leerling leert onder meer het verschil tussen Klassiek en Byzantijns Grieks te herkennen. Ook raakt de leerling vertrouwd met het Oost-Romeinse Rijk, mythes in middeleeuwse vorm en het christendom van deze regio en periode.

Leerlingenmateriaal
Docentenmateriaal

Aansluiting bij lesmethodes: Argo Grieks bovenbouw, tekstboek leerjaar 5, Pallas 3, Palladion

Tijdsduur: vanaf 2 à 3 lessen tot een hele periode (9 weken)

A sign with a person and dollar symbol

Description automatically generated

Het online lesmateriaal van de Zenobia Onderwijsreeks is gepubliceerd onder de Creative Commons licentie CC BY-NC-ND. Werk gepubliceerd onder deze licentie mag voor niet-commerciële doeleinden worden hergebruikt en gedeeld, mits er niets aan het werk veranderd wordt.