Een Mesopotamische Odyssee
Auteurs: Hanna Hoogenraad en Bas Wagenaar
Redactie: Rients de Boer, Kristel Henquet, Inger Kuin, Kokkie van Oeveren
Deze module biedt lessen aan over de talen en culturen van het oude Mesopotamië. Hieronder vind je de eerste twee lessen van de module, over het Akkadisch en het Aramees en over de Mesopotamische religie. De makers van de module werken op dit moment aan een derde les.

Lesbrief 1: Linguae Francae Antiquae
Deze les gaat over twee belangrijke talen in het Oude Midden Oosten: Akkadisch en Aramees. Na deze les weten leerlingen hoe men vroeger in deze talen schreef, in het spijkerschrift en in het alfabet, en hoe de talen een belangrijke vorm van communicatie waren. Besproken wordt hoe deze talen werden gebruikt door mensen met verschillende moedertalen om te communiceren.
Leerlingenmateriaal
Docentenmateriaal
Aansluiting bij lesmethodes: Argo Thema 1, Pallas Les 1, Disco Hoofdstuk 1, Minerva Hoofdstuk 1, SPQR Inleiding “Romani”, Feniks Hoofdstuk 2, 3.1, 4.1, Memo V1 Hoofdstuk 1, 2 en 3, Geschiedeniswerkplaats Hoofdstuk 3 en 4, Tijd voor Geschiedenis Tijdvak 2
Lesbrief 2: Olympus Extended
In deze les staat de link tussen de Mesopotamische en Grieks/Romeinse religie centraal. Na deze les kunnen leerlingen onder andere het Mesopotamische pantheon vergelijken met het Griekse en Romeinse pantheon en uitleggen hoe Mesopotamische tempels eruit zagen en wat hun functie was.
Leerlingenmateriaal
Docentenmateriaal
Type materiaal: leerlingenmateriaal en docentenhandleiding
Niveau: onderbouw
Tijdsduur: minimaal 2 lessen van elk 45-60 minuten
Aansluiting bij lesmethodes: Argo thema 1 en 2; Pallas Hoofdstuk 2; Disco Hoofdstuk 2 en 3; Minerva Hoofdstuk 1; SPQR Thema 1; Feniks Hoofdstuk 2 en 3; Memo V1 Hoofdstuk 2 en 3; Geschiedenis werkplaats Hoofdstuk 3 en 4; Tijd voor Geschiedenis Tijdvak 2.
Het online lesmateriaal van de Zenobia Onderwijsreeks is gepubliceerd onder de Creative Commons licentie CC BY-NC-ND. Werk gepubliceerd onder deze licentie mag voor niet-commerciële doeleinden worden hergebruikt en gedeeld, mits er niets aan het werk veranderd wordt.